• Overschrijving naar nieuwe club

NATIONALE OVERSCHRIJVINGEN VELD

Het is altijd een populair onderwerp: de overschrijvingen in het amateurvoetbal. Spelers die volgend seizoen bij een andere vereniging in de categorie A willen spelen of personen die korter dan drie jaar niet hebben gevoetbald en gaan voetballen bij een andere vereniging in de categorie A, dienen hiervoor een overschrijving aan te vragen. Zoals ieder jaar is de deadline voor het aanvragen van de overschrijvingen 15 juni, om 23.59 uur.

Hoe vraag je een overschrijving aan?

Een overschrijving aanvragen doe je digitaal. Verenigingen regelen alle overschrijvingen via Sportlink Club. Dit geldt voor zowel het veldvoetbal als het zaalvoetbal en is van toepassing op alle amateurspelers in Nederland die uitkomen in de categorie A en de categorie B.

Hoe verloopt de procedure?

De overschrijving dient digitaal door de nieuwe vereniging te worden aangevraagd. De speler meldt dat hij/zij naar een andere vereniging wil en vraagt naar zijn/haar relatiecode, waarmee de overschrijving naar de nieuwe vereniging kan worden aangevraagd. Indien de overschrijving op correcte wijze is aangevraagd verschijnt altijd de melding: ‘’Er is een overschrijvingsverzoek aanwezig’’. Bij het zien van deze melding in het tabblad ‘’Persoon’’ worden de KNVB en de oude vereniging automatisch op de hoogte gebracht.

Welke deadlines gelden er voor overschrijvingen?

De deadline is ook dit jaar vastgesteld op 15 juni, 23.59 uur. Deze verzoeken worden verleend per 1 juli.

Voor nationale overschrijvingen is er geen algehele tweede overschrijvingsperiode in de winter. In de winter, met als deadline 31 januari 23.59 uur, is het alleen mogelijk om over te schrijven wanneer het een internationale overschrijving of een overschrijving voor bij de KNVB geregistreerde contractspelers (dus van contract naar contract) betreft.

In welke gevallen geldt dispensatie?

Voor alle andere overschrijvingen geldt dat uitsluitend overschrijving kan worden verkregen in navolgende situaties:

• Overschrijving naar categorie B, als de speler aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan tegenover de te verlaten vereniging: Dit verzoek kan in de periode 16 juni tot en met de eerste vrijdag van de maand maart, 23.59 uur, van ieder jaar (5 maart 2021) worden ingediend. Deze overschrijving wordt direct, na afmelding door de oude vereniging, automatisch verleend.
    • Overschrijving naar categorie A, de speler voldoet aan een dispensatiereden gewijzigde werk-, woon- of overige omstandigheden. De dispensatieperiode voor spelers in de categorie A start op 16 juni en sluit geheel op de eerste vrijdag van de maand maart, 23.59 uur, van ieder jaar (5 maart 2021). Dispensatieverzoeken verlopen via Sportlink Club.

Om iedereen zo goed mogelijk van informatie te voorzien is er een handig filmpje gemaakt. Klik hiervoor op de volgende link